مدیریت پروژه بر اساس استاندارد PMBOOK:
ازآنجا که اغلب مجریان طرحهای بزرگ عمرانی موفق به تکمیل و راه اندازی طرحهایشان، مطابق زمان و هزینه های پیش بینی شده نمی شوند، با مشکلات زیادی مواجه می باشند.
پیچیدگی تکنولوژیکی، تنوع تخصصهای مورد نیاز، نامناسب بودن طراحی ها ، حجم عظیم فعالیتها و همچنین تعداد زیاد سازمانها و افراد درگیر در طرح، همگی از مسائلی هستند که اغلب مجریان طرح را در پروژه های بزرگ و پیچیده از رسیدن به اهداف پروژه باز می دارند.
معضلات ناشی از این مسائل، زمانی نمود بیشتری خواهد داشت که مجری طرح تجربه و تخصص لازم را در اداره کردن پروژه های مدیریت پیمان مشابه کسب نکرده باشد و علیرغم نداشتن ذهنیت روشن نسبت به فعالیتها ونیازهای آتی پروژه، مسئولیت مدیریت و هماهنگی طرح را نیز بر عهده گیرد.مدیریت پیمان اجرای ساختمان بلند مرتبه را نیز برعهده مجری طرح می باشد.
شرح وظایف مدیریت پیمان اجرای ساختمان :
- بررسی و برآورد اولیه هزینههای اجرایی با توجه به نقشهها و مشخصات فنی و اجرایی پروژه
- تهیه و خرید کلیه مصالح و یا اجاره لوازم و ابزار و ماشینآلات اقدامات لازم جهت اخذ انشعابات
- نظارت کامل و دقیق و ایجاد هماهنگیهای لازم در اجرای به موقع و صحیح ساختمان
- تهیه صورت هزینههای انجامشده و ارائه آن به صاحب کار
درصد در مدیریت پیمان یاMC:
با توجه به نوع قرارداد درصد مدیریت پیمان نیز متفاوت است. این تفاوت به طور مثال در ساخت ویلا یا ساختمان، بسته به حجم کار و نوع قراردادی که منعقد میشود، با میزان درصد و حقالزحمه مجری و پیمانکار ساختمان، یک رابطه مستقیم دارد.
هر چقدر حجم کار کمتر و یا زیادتر شود، بسته به حجم کار، میزان درصد مدیریت پیمان نیز کمتر و یا بیشتر میشود. دلیل این تفاوت هم این است وقتی که حجم کار خیلی زیاد باشد و میزان توافق حق مدیریت کمتر و یا نصف حق مدیریت پیمان در یک کار کوچک باشد، باز هم به نسبت سود بیشتری را برای مدیر پیمان خواهد داشت.
مدیریت پیمان در استان قم و شهرهای دیگر
کار مدیریت پروژه از دوش کارفرما برداشته شده ، مسائل فنی ، ایمنی ، ارتباط با همسایگان ، پیمانکاران جزه سازمانها به عهده تیم مدیریت پیمان است پیمانکار نگران تغییر قیمتها نیست ، تغییر قیمتها تاثیر بر کیفیت کار ندارد . پیمانکار به دنبال ادعای تغییر قرارداد بابت نوسانات بازار و تعدیل و … نیست .
کارفرما به سلیقه خود می تواند برخی جزییات را تغییر دهد و پیمانکار موظف به اجرای آن است . هزینه تغییرات به عهده پیمانکار نیست .
جزییات مالی ؛ خرید ها و پرداختها در اختیار کارفرما است و هزینه های واقعی پروژه به وی نشان داده می شود .
پیچیدگی های فنی تاثیری بر ادعای پیمانکار نداشته و تیم مدیریت موظف به اجرای تصمیمات کارفرما است .
شرح خدمات مدیریت پیمان سپیدار:
- مديريت بر تداركات، ساخت و نصب و خدمات تكميلي پیمان کاری
- شامل ابلاغ شروع كار به پيمانكار منتخب براي اجرا
- بررسي و تأييد روش اجراي كار پيشنهادي توسط پيمانكار
- بررسي و اعلام نظر در مورد تكنولوژي اجراي كار پيشنهاد شده توسط پيمانكار
- تحويل ساختگاه براي تجهيز كارگاه به پيمانكار ساخت و هماهنگي در خصوص مسايل حقوقي مربوط به تملك اراضي
- بررسي و تأييد مدارك فني مربوط به مشخصات
- چگونگي انجام، زمان و استانداردهاي تجهيز كارگاه
- نظارت بر فرآيند ساخت كالا و تجهيزات
- انجام كنترلهاي كيفي
- بازرسي فني و آزمايشهاي كارخانهاي به منظور اطمينان از رعايت استانداردهاي فني
- بررسي و تأييد مشخصات فني مصالح و تجهيزات تهيه شده توسط پيمانكار در انطباق با اسناد
- كسب اطمينان از انجام اقدامات لازم براي پوشش بیمه ای
- حمل، تحويل گرفتن و ترخيص اقلام و تجهيزات وارداتي
- كنترل روشهاي اجراي كار با كسب اطمينان از تطابق آن با مدارك طراحی
- استانداردها، كنترل رعايت استانداردهاي ايمني كارگاه با كسب اطمينان از كفايت اقدامات پيشگيرانه انجام شده توسط پيمانكاران
- مديريت بر تداركات، ساخت و نصب و خدمات تكميلي پیمان کاري
- بررسي و تأييد روش اجراي كار پيشنهادي توسط پيمانكار
- بررسي و اعلام نظر در مورد تكنولوژي اجراي كار پيشنهاد شده توسط پيمانكار
- تحويل ساختگاه براي تجهيز كارگاه به پيمانكار ساخت و هماهنگي در خصوص مسايل حقوقي مربوط به تملك اراضي
- بررسي و تأييد مدارك فني مربوط به مشخصات
- چگونگي انجام، زمان و استانداردهاي تجهيز كارگاه
- بررسي متن قراردادهاي منعقد شده با عوامل انجام خدمات تداركات موردنياز پروژه
- بررسي و تأييد فهرست اقلام مصالح و تجهيزات عمده و اصلي موردنياز براي سفارش
- بازرسي فني و آزمايشهاي كارخانهاي به منظور اطمينان از رعايت استانداردهاي فني
- بررسي و تأييد مشخصات فني مصالح و تجهيزات تهيه شده توسط پيمانكار در انطباق با اسناد
- كسب اطمينان از انجام اقدامات لازم براي پوشش بیمه اي
- خدمات مدیریت، هماهنگی و مشاوره
- تعیین خط مشی های اجرایی پروژه و رویه ها
- برنامه ریزی، تهیه برنامه های زمان بندی، کنترل
- پیشرفت عملیات و گزارش دهی به کارفرما
- هماهنگی عملیات اجرایی و نظارت بر ساخت
- کنترل و هماهنگی در مورد حمل و نقل، مواد و مصالح
- کنترل مواد، مصالح وتجهیزات
- بازرسی میدانی، تست و راه اندازی
- خدمات دوره بهره برداری
- برآورد و کنترل هزینه و تهیه اسناد و مدارک
- کنترل کیفیت و تضمین کیفیت
- مساعدت در امر استخدام و آموزش پرسنل بهره برداری